Τό ἄρθρο 3 γιά σχέσεις κράτους - Ἐκκλησίας στήν Ἐπιτροπή Ἀναθεώρησης τοῦ Συντάγματος
Στό ἐπίκεντρο μίας ἔντονης ἰδεολογικῆς ἀντιπαράθεσης βρέθηκε ἡ πρόταση τοῦ ΣΥΡΙΖΑ γιά τή θρησκευτική οὐδετερότητα τοῦ κράτους καί στό ἄν πρέπει νά γίνει ἀλλαγή στήν ὑφιστάμενη συνταγματική διάταξη.
Η ΝΔ δήλωσε κάθετα ἀντίθετη σέ αὐτή τήν ἀλλαγή, ὑποστηρίζοντας ὅτι εἶναι πλήρως συνταγματικά κατοχυρωμένη.
Τό ΚΚΕ επέμεινε νά ζητᾶ τόν πλήρη διαχωρισμό κράτους-Ἐκκλησίας.
Η ΔΗΣΥ συμφώνησε στήν ἀνάγκη διαχωρισμοῦ κράτους-Ἐκκλησίας, ὡστόσο χαρακτήρισε σκόπιμα ἀόριστη τήν πρόταση τοῦ ΣΥΡΙΖΑ.
Τό Ποτάμι ταχθηκε ὑπέρ μίας διευκρινιστικῆς ἑρμηνείας τοῦ συντάγματος.
Οἱ ΑΝΕΛ υπογράμμισαν ὅτι θά συνταχθοῦν πλήρως μέ τήν ἀπόφαση τῆς Ἐκκλησίας.
Ἡ Ἕνωση Κεντρώων εξεφρασε τήν ἄποψη ὅτι...
τό ἄρθρο 3 πρέπει νά παραμείνει ὡς ἔχει καί νά ἀπορριφθοῦν οἱ προτεινόμενες διατυπώσεις.
Ὁ ἀναπληρωτής ὑπουργός Ἐξωτερικῶν καί γενικός εἰσηγητής τοῦ ΣΥΡΙΖΑ Γιῶργος Κατρούγκαλος επισήμανε ὅτι «μέ τήν πρόταση πού κατέθεσε ὁ ΣΥΡΙΖΑ γίνεται προφανές ὅτι εἰσάγεται ἐπιτέλους διάκριση ρόλων καί λειτουργιῶν ἀνάμεσα στό κράτος καί τήν Ἐκκλησία». «Παύει νά ὑπάρχει ἡ πολιτειοκρατία πού ἐπέβαλε ἀσφυκτικούς ἐλέγχους στή λειτουργία τῆς Ἐκκλησίας χωρίς νά χρειάζεται αὐτό καί ταυτόχρονα παύει νά ὑπάρχει καί αὐτή ἡ σύγχυση λειτουργιῶν καί ρόλων, πού δίνει τή δυνατότητα στήν πολύ ὀρθά κατακριθεῖσα πρόσφατη ἀπόφαση τοῦ Συμβουλίου τῆς Ἐπικρατείας, ἀλλά καί σέ πολλούς ἄλλους πού θέλουν νά ἑρμηνεύουν τή θρησκευτική συνείδηση στό ἄρθρο 16, παράγραφος 2, μέ ὅρους ὁμολογιακούς» τόνισε ὁ κ. Κατρούγκαλος καί προσέθεσε: «Ἐφόσον προσδιορίσουμε ὅτι δέν εἶναι κρατική θρησκεία, ὅτι ὑπάρχει ἡ οὐδετερότητα τῆς θρησκείας, παύει νά ὑπάρχει ὁποιοσδήποτε συσχετισμός ἀνάμεσα στό ἄρθρο 13 καί τό ἄρθρο 16, παράγραφος 2 πού νά δίνει οὐσιαστικό περιεχόμενο στό μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν. Αὐτό ἤρθαμε νά κάνουμε. Ἔχει νόημα ἡ παρέμβασή μας καί εἶναι μάλιστα μία ἀπό τίς παρεμβάσεις πού πολύ ἄργησαν».
«Ἔχει δίκιο τό Κομμουνιστικό Κόμμα νά λέει ὅτι αὐτά εἶναι θέματα τοῦ 19ου αἰώνα. Ἐκεῖ εἶναι οἱ πολιτιστικοί ἀγῶνες. Ἐκεῖ, σέ αὐτόν τόν αἰώνα, ἐντάσσεται αὐτή ἡ ἀμφισβήτηση τοῦ τί κάνει τό κράτος καί ἡ Ἐκκλησία. Οἱ συγκρούσεις τῆς ἐποχῆς μας εἶναι τί κάνει τό κράτος καί ἡ ἀγορά τήν ἐποχή τῆς παγκοσμιοποίησης, ἀλλά αὐτά τήν ἑπόμενη φορᾶ», κατέληξε ὁ κ. Κατρούγκαλος.
Ἡ εἰσηγήτρια τοῦ ΣΥΡΙΖΑ Σία Ἀναγνωστοπούλου υπογραμμισε ὅτι ὑπάρχει ἡ ὡριμότητα γιά νά γίνει χωρίς συγκρούσεις ἡ ἀναθεωρητική συζήτηση καί νά τά βρεῖ τό κράτος μέ τήν Ἐκκλησία σέ θέματα πού ἔχουν δημιουργηθεῖ «γκρίζες ζῶνες». «Τό κράτος πρέπει νά εἶναι οὐδετερόθρησκο. Ποιός ἔχει ἀντίρρηση, ὅταν στά σχολεῖα τό 1/3 τῆς μαθητικῆς νεολαίας εἶναι μή ὀρθόδοξοι; Ὅταν δέν εἶναι διακηρυγμένη ἡ οὐδετερότητά του ἀφήνεται ὑπόνοια ὅτι μπορεῖ καί νά ἑρμηνευθεῖ ὅτι δέν εἶναι ἀνεκτικό. Δέν ἔχουμε νά φοβηθοῦμε τίποτα», ἐπισήμανε.
«Πρέπει ρητά νά ὑπάρχει αὐθεντική ἑρμηνεία τῆς ἐπικρατοῦσας θρησκείας», τόνισε ἡ κ. Ἀναγνωστοπούλου καί ἐπικαλέστηκε τίς ἀπόψεις τόσο τοῦ Εὐάγγελου Βενιζέλου ὅσο καί τοῦ Ἀνδρέα Λοβέρδου πού στήν ἀναθεώρηση τοῦ 2008 εἶχαν ὑποστηρίξει αὐτή τήν ἑρμηνεία, ὅπως συμπλήρωσε.
θρησκευτικά
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου