Πρόσφατες εμπειρίες και πνευματικές συμβουλές από το Περιβόλι της Παναγίας:
-ΓΕΡΟΝΤΑ , πως θα διατηρήσουμε την χάρη και τον ενθουσιασμό του Αγίου Όρους; -Εάν ζήτε και σαν τους Μοναχούς του Αγίου Όρους.
ΟΤΑΝ
έχουμε αϋπνία ,ας κάνουμε τότε την αϋπνία αγρυπνία, και τότε να δείτε
πως θα σας φέρει αμέσως νύστα ο Διάβολος αφού μισεί και εχθρεύεται την
προσευχή όσο τίποτα άλλο. Είπε ένας Γέροντας: 3 πράγματα δεν μπορεί να τα κάνει καλύτερα και πιο τέλεια ο Θεός. 1ον Την αειπαρθενία της Θεοτόκου.Είναι πρίν, κατά και μετά την θεία γέννηση Παρθένος.
2ον Την ενανθρώπηση του Θείου Λόγου.
3ον Την δόξα των Αγίων, τον Παράδεισο. Ακόμη και ο ίδιος ο Θεός δεν μπορεί να κάνει καλύτερο τον Παράδεισο.
Είπε ένας Γέροντας : ΤΟ ΘΕΜΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΙ ΜΠΟΡΕΙΣ ΕΣΥ ΝΑ ΣΗΚΩΣΕΙΣ. Αν
μπείς σε καταστάσεις και πειρασμούς ανώτερους των δυνάμεων και αντοχών
σου θα καταπονηθείς τόσο που κατόπιν θα παραπονείσαι στον Θεό γιατί δεν
σε βοήθησε. Άλλωστε δεν μπορούμε όλοι να καρποφορήσουμε και να
αποδώσουμε στο τέλειο.Άλλη καρποφορούν εκατό φορές περισσότερο,άλλοι
εξήντα ,άλλοι τριάντα κ.ο.κ. Λέγει ο Χριστός : «ὁ δὲ ἐπὶ τὴν καλὴν
γῆν σπαρείς, οὗτός ἐστιν ὁ
Κατά
την πρώτη περίοδο της εικονομαχίας, ανάμεσα στους υπερασπιστές των
εικόνων ξεχώρισε ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός (676-754 ή 787). Εκείνη
την εποχή η εικονομαχία ήταν στο απόγειό της και ο Άγ. Ιωάννης έγραφε
επιστολές υπέρ των εικόνων υποστηρίζοντας τη θέση πως «μέσω της
σωματικής μας όρασης φτάνουμε στην πνευματική ενόραση».
Εξοργισμένος
από αυτή τη πραγματεία ο αυτοκράτορας Λέων΄Γ πλαστογράφησε ένα γράμμα
στο οποίο δήθεν ο Ιωάννης τον ικέτευε να επιτεθεί στη Συρία και το
έστειλε στον χαλίφη της Συρίας με ένα φιλικό σημείωμα : «Προφανώς έχεις
έναν Χριστιανό προδότη στην αυλή σου….» Ο χαλίφης κάλεσε αμέσως τον
Ιωάννη και του είπε : «το χέρι που έγραψε αυτό το γράμμα θα κοπεί…».
Εβαλε λοιπόν τον δήμιο κι έκοψε με το σπαθί το δεξί χέρι του Ιωάννη, που
έπεσε στο πάτωμα.
Το
ίδιο βράδυ ο Ιωάννης στο δωμάτιό του παρακάλεσε την Παναγία να τον
θεραπεύσει κι έταξε πως εκείνος θα συνέχιζε να γράφει υπέρ της
προσκύνησης των εικόνων. Σε λίγο αποκοιμήθηκε….Στον ύπνο του είδε τη
Παναγία. η οποία του είπε πως τον θεράπευσε όπως της ζήτησε μα κι
εκείνος θα έπρεπε να εκπληρώσει την υπόσχεση που έδωσε. Όταν ξύπνησε, το
κομμένο χέρι του Ιωάννη ήταν στη θέση του. Μετά το θαύμα παρήγγειλε σ’
έναν χρυσοχόο και του έφτιαξε μιαν ασημένια παλάμη, την οποία και
κόλλησε πάνω στην εικόνα, για να του θυμίζει την ευεργεσία της Παναγίας.
Έτσι η Παναγία απόκτησε τρία χέρια και πήρε από τότε το όνομα Παναγία η
Τριχερούσα.
Μετά
απ’ αυτό έφυγε ο Άγ. Ιωάννης από τη Συρία και πήγε στην Παλαιστίνη
παίρνοντας μαζί του τη θαυματουργή εικόνα της Παναγίας. Μόνασε στo
Μοναστήρι του Αγίου Σάββα.Κλεισμένος εκεί προσευχόταν κι έγραφε ύμνους
για την Παναγία, και κράτησε την υπόσχεσή του κι έγραψε πολλούς ύμνους
συνχίζοντας να αντιστέκεται στην εικονομαχία. Άφησε παρακαταθήκη, αφού
πεθάνει, να δοθεί η εικόνα στον πρώτο επίσκοπο Σάββα που θα επισκεπτόταν
το Μοναστήρι. Πέρασαν πολλά χρόνια κι όταν επισκέφθηκε το Μοναστήρι ο
βασιλιάς της Σερβίας Σάββας (ο Άγ. Σάββας 1175-1235), του έδωσαν ως δώρο
εκείνη την εικόνα της Παναγίας, που είχε στο κελλί του ο Άγιος Ιωάννης ο
Δαμασκηνός. Την πήγε στην πατρίδα του, μα επειδή έγινε επανάσταση
φοβήθηκαν μήπως καταστραφεί. Τη φόρτωσαν λοιπόν σ’ ένα μουλάρι και το
άφησαν να πάει όπου θέλει.Το μουλάρι έφτασε στο Άγιο Όρος, έξω από τη
Μονή Χιλανδαρίου, όπου και βρίσκεται μέχρι σήμερα.
Αχ, τι να σας πω τώρα. Να σας πω και αυτό, καίτοι αυτό είναι ένα απόρρητο της ζωής μου, αλλά για την αγάπη σας, να πούμε, γιατί κι εσείς ανηψάκια μου είσαστε, θα σας το πω.
Το έκζεμα το οποίο έχω, αυτήν την πληγή που έχω στο ποδάρι, τό “χω από δεκαπέντε χρονών. Δοκίμασα διάφορα φάρμακα, τίποτε. Τώρα που πέρασε η ηλικία, τότες περισσότερο επιδεινώθη το πράγμα. Καθήμενος στο κρεβάτι, το ονομάζω το «κρεβάτι του πόνου» εγώ. Διότι να καθίσω όπως καθόσαστε εσείς, δεν μπορώ. Θα καθίσω λίγο, δεν μπορώ, κατεβαίνουν τα αίματα και πονάει περισσότερο η πληγή, ενώ έτσι, τρόπον τινά, αν βάλεις κι ένα μαξιλάρι και σηκώσεις λιγάκι το ποδάρι πιο ψηλά, κατεβαίνουν κάτω τα αίματα και ελαφρώνεται ο πόνος. Ε, τη νύχτα προσπαθώ έτσι να ελαφρώσω τον πόνο.
Αλλά καθήμενος εδώ μου δημιουργήθηκε και κύστη κόκκυγος. Όταν το σκέπτεσθε αυτό, είναι το πλέον φρικωδέστερο, να πούμε. Διότι είναι… πολύ πόνο! Πώς να καθίσεις , βρε παιδί μου; Πώς να καθίσεις; Στο κρεβάτι κάθεσαι, Θα καθίσεις λίγο έτσι, θα καθίσεις λιγάκι δεξιά, λιγάκι αριστερά. Υπομονή· γυρίζεις δεξιά. Δεξιά ο γλουτός εκεί σε πονάει, μετά από μισή ώρα σε πονάει, σε τσούζει, σε προειδοποιεί ότι θ” ανοίξει πληγή. Γυρίζεις αριστερά. Πάλι μισή ώρα που κάθεσαι αριστερά, πάλι σε τσούζει, σε πονάει, σε ειδοποιεί ότι θ” ανοίξει πληγή. Μα εδώ θ” ανοίξει πληγή, δεξιά θ” ανοίξει πληγή, αριστερά θ” ανοίξει πληγή, έτσι ανάσκελα που κάθεσαι πάλι πληγή προμηνύει· ε, τότες εγώ πώς να καθίσω; Δοκίμασα να καθίσω μπρούμυτα, μα μπρούμητα μπορείς να καθήσεις;
Υπομονή, υπομονή, υπομονή, υπομονή, εωσότου μια φορά δεν άντεξα κι έπεσα σε απόγνωση! Μόνο που το σκέπτεσαι, η απόγνωση είναι φρίκη, είναι γεύση κολάσεως, γεύση γεένης, να πούμε. Σαν να έχω τώρα τούτα εδώ, πώς να περπατήσω, να πηδήξω να βγω απ” έξω, πώς να το κάνω να φύγω, πώς να βγω; Με κράτησε έξι έως εφτά λεπτά.
Μέσα στον πόνο, μέσα στην απόγνωση, μέσα στην απελπισία που βρισκόμουνα, στη συνοδεία μου δεν έλεγα τίποτες. Μια λεπτή φωνή άκουσα, σαν αύρα λεπτή, να πούμε, ότι: «Έτσι σε θέλει ο Θεός». Με αυτό έτσι σαν να πήρα μια βαθιά αναπνοή· ε, νάναι ευλογημένο, αφού με θέλει ο Θεός, νά “ναι ευλογημένο· μα δώσ” μου και υπομονή, γιατί δεν αντέχω εγώ τώρα.
Τι να κάνω, να βγω έξω να κάνω εγχείρηση; Όλοι σου λένε, εγχείρηση να κάνεις, εγχείρηση να κάνεις. Πώς να βγω όμως; Εδώ θα μπω στο αυτοκίνητο, θα πάω, αλλά και στο αυτοκίνητο δεν σε τραντάζει; Σηκώνομαι απελπισμένος έτσι και πηγαίνω στο καντηλάκι της Παναγίας, και το καντηλάκι της Παναγίας κι αυτό θαυματουργό είναι· πήρα λίγο βαμβάκι κι έρχομαι στο δωμάτιο, αλοίβω το μέρος που είναι η κύστη κόκκυγος και δεξιά και αριστερά τους γλουτούς την πρώτη μέρα. Τη δεύτερη μέρα πάλι, την τρίτη μέρα άφαντα γινήκαν όλα. Εθαυματούργησε η Παναγία! Τώρα κάθομαι ώρες ολόκληρες, δεν με πονάει ούτε γλουτός ούτε κύστη κόκκυγος.
Και είναι σαν μια βεβαίωση, να πούμε, αυτά τα βιβλία του Γέροντος Ιωσήφ που λεν -και το πρώτο και το δικό σας και του Φιλοθεΐτη- υπομονή στας θλίψεις. Υπομονή. Σ” όλο το βιβλίο αναπτύσσεται, να πούμε, το ρητό «υπομονή στας θλίψεις». Και το παίρνει ο Γέροντάς σας και ο άλλος ο Ηγούμενος και το αναπτύσσει σε διάφορες λεπτομέρειες.
Ναι, αλλά η Σκέπη της Παναγίας πάντα υπάρχει, αλλά δεν τη βλέπουμε. Τότες τη βλέπουμε, όταν πρόκειται να πέσουμε μέσα στο χάος, στην άβυσσο. Όταν πρόκειται να πέσουμε, τότες βλέπουμε τη Σκέπη της Παναγίας που μας απαλλάσσει από το να πέσουμε σ” αυτήν την καταβόθρα, να πούμε.
Και όχι μόνο αυτό, αλλά το κυριότερο όταν εσταμάτησε, την τρίτη μέρα που έφυγαν οι πόνοι όλοι, μια χαρά κυκλοφόρησε μέσα μου, σαν μια πληροφορία ότι ο Θεός από την πολλή Του αγάπη, την άμετρο αγάπη Του, την φανέρωσε στο να μου δώσει την πληγή κάτω στο ποδάρι. Και δεν χόρταινα να ευχαριστώ, να δοξάζω, να υμνολογώ, να ευγνωμονώ τον Θεό που μού “δωσε την πληγή. Ως δείγμα της αγάπης Του μου “δωσε την πληγή αυτή στο ποδάρι. Δεν χόρταινα, μέρα-νύχτα χαιρόμουνα και δοξολογούσα: «Η αγάπη Σου η μεγάλη σ” αυτό φανερώθηκε· μα πώς να Σε δοξολογήσω, μα πώς να Σ” ευχαριστήσω, μα πώς να πω. Η αγάπη Σου εμένα τον ελεεινό, την βρώμα, ο Θεός ο άπειρος, το Αιώνιον, το Ατελεύτητον, εμένα αγάπησες; Μα τι είδες σε μένανε; Δοξάζω την Δόξα, δοξάζω το Ελεήμον, το Οικτίρμον», έλεγα, τώρα δεν μπορώ να πω τέτοια ώρα, δεν μπορώ να πω όπως έλεγα τότες. Τρεις μέρες, μετά από τρεις μέρες σταμάτησε.
Γι” αυτό καλά είναι οι θλίψεις, καλά είναι τα βάσανα, καλά είναι οι στενοχώριες, ξέρει ο Θεός γιατί τις δίνει. Γιατί έτσι περισσότερο πλησιάζουμε στον Θεό, με τις θλίψεις, με τα βάσανα. «Κύριε, εν θλίψει εμνήσθημέν Σου», λέει (Ησ. 26,16). Με τις θλίψεις πλησιάζουμε. Ο Θεός μας αφαιρεί τις θλίψεις; «Ο φεύγων πειρασμόν επωφελή, φεύγει ζωήν αιώνιον», λέει. Έτσι είναι.
Γι” αυτό ο άνθρωπος να μην απελπίζεται, να μην έρχεται σε απόγνωση για τη μια αποτυχία. Διότι δεν γνωρίζεις ποιο είναι το θέλημα του Θεού. Όταν το γνωρίσεις το θέλημα του Θεού, κάνεις υπομονή,
Κ.Ι:Οι
δωρεές του Αγίου Πνεύματος στο Γέροντα Πορφύριο και, δια μέσου του
μακαριστού Γέροντος, στο σύγχρονο Ελληνισμό, αλλά και την οικουμενική
Ορθοδοξία, είναι άπειρες. Κι εσείς, πατέρα Ιωαννίκιε, συγκαταλέγεστε
μεταξύ εκείνων, είστε κι αγιορείτης, που είχαν δεχθεί τη ευλογία του
Θεού να γνωρίσουν το Γέροντα Πορφύριο.
αρχ. Ι.: Ο Γέρων Πορφύριος υπήρξε ένα σύγχρονος στάρετς της ελληνικής Ορθοδοξίας. Ήταν μια χαρισματική μορφή. Είχε δεχθεί τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος από πολύ ενωρίς.
Όπως ο ίδιος μου έλεγε, τα δύο εκείνα στοιχεία που πολύ τον βοήθησαν
στη ζωή του και του έδωσαν αυτή την πνευματική χάρη, ήταν, πρώτα, για να
χρησιμοποιήσω τα δικά του λόγια, «η χαρούμενη υπακοή, που έκαμνα στους Γεροντάδες μου». Έτσι μου έλεγε ο ίδιος και μου εξηγούσε: «Μου έλεγαν, για παράδειγμα: «Νικήτα» -αυτό ήταν το όνομά του ως μοναχού στα Καυσοκαλύβια του Αγίου Όρους-
«τρέξε κάτω στον αρσανά να πάρεις αυτό το τσουβάλι με το αλεύρι. Και
προτού να τελειώσει ο Γέροντάς μου την εντολή του, εγώ ήδη είχα αρχίσει
να τρέχω για τον αρσανά, να φορτωθώ το τσουβάλι και με χαρούμενη υπακοή
να επιστρέψω». Η χαρούμενη αυτή, λοιπόν, υπακοή του ήταν το πρώτο. Και το άλλο ήταν το αδιάλειπτο
Δεν
ξέρω εάν το μάτι σας έχει πέσει ποτέ πάνω στις μοντέρνες βιτρίνες
ρούχων, ειδικά αυτές που απευθύνονται σε νέους: Ακριβώς τα παλιόρουχα
που κάποτε τα πετούσαμε στα σκουπίδια, σήμερα πωλούνται σε πανάκριβες
τιμές. Αυτά τα ρούχα ντρεπόμαστε ακόμη και να τα χαρίσουμε σε κάποιον
φτωχό γείτονα, δεν υπήρχε άλλη λύση από το να ριχτούν στην σακούλα των
σκουπιδιών. Ξεσκισμένα και ξεβαμμένα παντελόνια, μπλούζες ρετάλια,
ζακέτες που είναι σαν βγήκαν από κάδο απορριμμάτων: στις καλύτερες
βιτρίνες.
Έτσι
ακριβώς δεν είναι και όλος ο σημερινός 'πολιτισμός' μας; Ότι
παλαιότερα το απορρίπταμε ως κοινωνικό σκουπίδι, ως κοινωνική μπόχα,
σήμερα μοστράρεται στις καλύτερες βιτρίνες της πολιτικής ορθότητας και
του αριστερού καθωσπρεπισμού: από τις σεξουαλικές ιδιοτροπίες μέχρι
τις νομαδικές 'συλλογικότητες' και νοοτροπίες, από τους καπνούς της
μαστούρας μέχρι τις καταλήψεις (αρπαγές) κτηρίων. Φανταστείτε,πριν 40
χρόνια, κάποιος να πήγαινε σε ένα σχολείο με την πρόθεση να διακόψει την
πρωινή προσευχή των μαθητών: 'βρε ουστ από εδώ!', θα του φώναζαν όλοι,
και θα έτρεχε ο άμοιρος να κρυφτεί! Σήμερα, όχι απλώς να διακόψεις την
προσευχή, αλλά να την καταργήσεις τελείως, είναι chic, radical-progressivechicκαι φυσικά liberalchic.
Αυτή η προτροπή των νέων, μέσω της ενδυμασίας, προς μία πορεία αυξημένης εντροπίας,
παραμέλησης, αφήματος, αντικατοπτρίζει όλο το πνεύμα της σύγχρονης
εποχής: όλα τείνουν προς την διάλυση, το λιώσιμο, την κατάληξη σε μία
άνευ ψυχής άμορφης ανόργανης ύλης. Όπως ένα κομμάτι λιωμένο πλαστικό.