Τετάρτη 11 Ιουλίου 2012

O αντιαιρετικός και θεραπευτικός σκοπός του δόγματος


[...] "Τα  δόγματα της Εκκλησίας είναι τα αξιώματα που προέρχονται από  την εμπειρία της καθάρσεως και του φωτισμού και της θεώσεως. Επομένως τα δόγματα δεν είναι αποτελέσματα στοχασμών, όπως νομίζουν οι δυτικοί θεολόγοι, οι ιστορικοί των δογμάτων και οι ημέτεροι που τους ακολουθούν.
    Τα δόγματα δεν βγήκαν από στοχαστική προσπάθεια έξυπνων φιλοσοφούντων θεολόγων. Αλλά τα δόγματα είναι διατυπώσεις της διδασκαλίας της Εκκλησίας, τις οποίες έκαναν οι Πατέρες της Εκκλησίας για να την προφυλάξουν από αιρέσεις. Διότι κάθε φορά που έγινε διατύπωση δόγματος, η διατύπωση έγινε εναντίον μιας συγκεκριμένης αιρέσεως.
    Ουδέποτε η Εκκλησία συνήλθε για να διατυπώση δόγμα χάρη στην στοχαστική δεξιότητα των θεολόγων, οι οποίοι κάθονται στίς έδρες των Πανεπιστημίων, για να στοχάζονται φιλοσοφικώς, κοινωνιολογικώς κλπ.  Ποτέ δεν έχει γίνει αυτό το πράγμα.
 'Ολες οι Οικουμενικές  και Τοπικές Σύνοδοι, οσάκις ασχολήθηκαν με διατύπωση δόγματος, ήσαν πάντοτε εναντίον μιάς συγκεκριμένης αιρέσεως.
    Αυτή είναι η ιστορική ακρίβεια και πραγματικότητα.
Εξ επόψεως πατερικής παραδόσεως η διατύπωση δόγματος εναντίον αιρέσεως ήταν έκφραση του μυστηριακού βιώματος της Εκκλησίας. Διότι η αίρεση ήταν εναντίον της ζωής της Εκκλησίας,  δηλαδή ήταν κάτι αντίθετο πρός την εμπειρία της Εκκλησίας. Δηλαδή αυτή η εμπειρία τί είναι; Είναι η κάθαρση, ο φωτισμός, και η θέωση. 'Ο,τι συμφωνεί με αυτήν την εμπειρία είναι η Ορθοδοξία".[...]

Π. Ιωάννης Ρωμανίδης - Προφορικές Παραδόσεις
" Εμπειρική Δογματική της Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας"
Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγ.Βλασίου Ιεροθέου

Υάκινθος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου