Είναι το λιγότερο γελοίο το θέμα που ανακύπτει συχνά στα Βαλκάνια περί της καταγωγής των Βλάχων. Ιδιαίτερα δε κάτι τέτοιο, μπαίνει στα "χωράφια" μαζικού εθνικού "παραληρήματος" από την στιγμή που γίνεται "εργαλείο στα χέρια" εθνικιστών ρουμάνων. Κατ΄αρχάς η ρουμάνικη γλώσσα αυτή καθ΄εαυτή αποτελεί απόγονο γλώσσα της λατινικής που με άλλες γλωσσικές προσμίξεις έδωσαν την σημερινή ρουμάνικη η οποία άλλωστε μοιάζει τοσο πολύ με την σημερινή ιταλική. Επίσης το ίδιο συμβαίνει με βλάχικες δαλέκτους που είναι μίγμα λατινικής, ελληνικής, αλβανικής κ.ά. γλωσσικών επιρροών. Και αυτό συνέβη σε ελληνικούς πληθυσμούς μετά την επικράτηση των ρωμαίων επί των ελληνικών εδαφών. Η ουσία είναι πως αν οι ρουμάνοι έχουν μία σχέση με τους βλάχους τότε αυτή η σχέση είναι αντίστροφη από οτι την φαντάζονται οι ρουμάνοι εθνικιστές. Η ιστορική βλάχικη παρουσία προηγείται από κάθε άποψη της ρουμάνικης τουλάχιστον για μία χιλιετηρίδα. Και μάρτυρες αυτού του ισχυρισμού εκτός των πολλών διαφορετικών ιστορικών αναφορών είναι αυτή καθ΄εαυτή η ονομασία "βλάχος". Για παράδειγμα στην περιοχή Άρτας, υπάρχει μέχρι και σήμερα η Παναγία των Βλαχερνών του 10ου αι. αλλά και πολύ αρχαιότερα είναι γνωστή η περιοχή της Κωνσταντινούπολης που ειχε από τον 3ο αιωνα τουλάχιστον την ονομασία Βλαχερνές [1]. Όπως γνωστή είναι στους πάντες, ιστορικούς και μη, η παναγία των Βλαχερνών που προϋπηρχε ακόμη και αυτού του αυτοκράτορα Αναστάσιου του Δίκορου [2]. Και για να τελειώνουμε -μία για πάντα- με τις συγκεκριμένες ειθνικές ρουμάνικες παραισθήσεις, η ονομασία Βλαχία προερχεται από τις Βλαχερνές, και οχι το αντιθετο που ισχυρίζονται οι ρουμάνοι, από τα Βαλάχια όπως λένε κτλ όρη. Αν δε, η Ρουμανία και τα βαλάχια καθώς και η Μολδαβία κάποια ιστορική στιγμή ονομαστηκε Βλαχία, αυτό έγινε λόγω ακριβως της άρρηκτης σχέσης που ειχαν όλα τα βάλκανια και η τότε Δακία με το κέντρο της βυζαντινής αυτοκρατορίας..
Πρώτη δημόσια παρέμβαση ενάντια στην ρουμάνικη εθνικιστική προπαγάνδα που τους βαφτίζει… μακεδονοαρμάνους.
Από την εφημερίδα "Πρωϊνος Λόγος" της Ηπείρου, ας διαβάσουμε την πρώτη δημόσια παρέμβαση του Πρόεδρου της Πανελ. Ομοσπονδίας Μιχ. Μαγειρία ο οποιος λέγει.
«Δεν τίθεται ζήτημα ως προς την ελληνικότητα του βλαχόφωνου στοιχείου της γειτονικής Αλβανίας», τονίζει κατηγορηματικά ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πολιτιστικών Συλλόγων Βλάχων Μιχάλης Μαγειρίας, ο οποίος μέσω του «Π.Λ.» παρεμβαίνει για πρώτη φορά δημόσια στο καυτό ζήτημα της εθνικιστικής προπαγάνδας, με την οποία η Ρουμανία επιχειρεί να αποκόψει τους Έλληνες Βλάχους της γειτονικής χώρας από τον εθνικό κορμό, «βαφτίζοντάς» τους… μακεδονοαρμάνους!
Στην ρουμάνικη προπαγάνδα, που βρίσκεται σε εξέλιξη στην Αλβανία, έχουν αναφερθεί επανειλημμένα συνεργάτες του «Π.Λ.», τονίζοντας ότι είναι τελείως ανυπόστατη ιστορικά. Ωστόσο, η παρέμβαση του κ. Μαγειρία αποκτά ιδιαίτερη σημασία, αφού η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Βλάχων, την οποία εκπροσωπεί, είναι ο πλέον επίσημος φορέας των Βλάχων στη χώρα μας –έχει μέλη της εκατοντάδες σωματεία- άρα και το πλέον αρμόδιο όργανο να πάρει θέση. Εξάλλου, η Π.Ο.Π.Σ.Β. αναπτύσσει πια δραστηριότητα που εκτείνεται κι εκτός των ελληνικών συνόρων, μέσω της νεοσύστατης Παγκόσμιας Βλάχικης Αμφικτιονίας που έχει ως έδρα της το Μέτσοβο! Ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βλάχων για την αντιμετώπιση της ρουμάνικης προπαγάνδας τονίζει, μεταξύ άλλων, την ανάγκη ενότητας του ελληνόφωνου και βλαχόφωνου ομογενειακού στοιχείου στην Αλβανία, επισημαίνοντας με νόημα πως τοπικοί και προσωπικοί ανταγωνισμοί δεν βοηθούν την εθνική ανάγκη διατήρησης των ιστορικών κοιτίδων της ρωμιοσύνης στην περιοχή!
Εικόνα HellasOnTheWeb.Org : Η Παναγία των Βλαχερνών όπως είναι σήμερα, στην Κωνσταντινούπολη.
Η συνέντευξηΚύριε Πρόεδρε, το τελευταίο διάστημα παρατηρείται στην Αλβανία και ιδιαίτερα στην περιοχή της Βορείου Ηπείρου έντονη κινητικότητα από πλευράς ρουμανιζόντων βλάχων, οι οποίοι μάλιστα έχουν ιδρύσει και κόμμα. Ποια είναι η άποψη της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Βλάχων γύρω από αυτές τις εξελίξεις;
- Κατ’ αρχάς θα ήθελα να τονίσω ότι οι βλαχόφωνοι αδελφοί μας στη γειτονική Αλβανία υπήρξαν διαχρονικά στυλοβάτες του εκεί Ελληνισμού, με προεξάρχουσα τη γνωστή σε όλους μας πάλαι ποτέ ακτινοβολούσα Μοσχόπολη, η οποία απετέλεσε το λίκνο του νεοελληνικού διαφωτισμού.
Συνεπώς, δεν τίθεται ζήτημα ως προς την ελληνικότητα του βλαχόφωνου στοιχείου της γειτονικής Αλβανίας. Φυσικά, η περίφημη προπαγάνδα δεν έχει πάψει ποτέ να απεργάζεται σχέδια… απογαλακτισμού των βλαχόφωνων αδελφών μας στις γειτονικές χώρες από τον κορμό της ρωμιοσύνης. Γι’ αυτό το λόγο απαιτείται ενότητα και συσπείρωση του ελληνόφωνου και βλαχόφωνου ομογενειακού στοιχείου, παραμερίζοντας τοπικούς και προσωπικούς ανταγωνισμούς, καθώς και επιλογές που –άθελά τους- δεν βοηθούν την εθνική ανάγκη διατήρησης των ιστορικών κοιτίδων της ρωμιοσύνης στην περιοχή. Προς αυτήν την κατεύθυνση καθοριστική πρέπει να είναι και η δική μας στάση και προτροπή, εδώ στην Ελλάδα, προς την ομογένεια της γειτονικής Αλβανίας.
Πώς όμως αντιδρά η Ομοσπονδία Συλλόγων στις υπονομευτικές ενέργειες των διαφόρων μορφών προπαγάνδας;
- Η Ομοσπονδία έχοντας αναπτύξει μια πολύπλευρη και πολυεπίπεδη δράση και έχοντας ενισχύσει κατά τρόπο δυναμικό την εξωστρέφειά της, δίνει την απάντηση που χρειάζεται στο σωστό χρόνο και τόπο! Στο πλαίσιο αυτό, πέρα από τις τακτικές ενημερώσεις των μελών μας, έχουμε απαντήσει δυναμικά τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, στις προκλήσεις των αυτοαποκαλούμενων «μακεδονοαρμάνων» και των ανιστόρητων και ανεδαφικών ισχυρισμών τους, καθώς και σε ανάλογες απαράδεκτες δηλώσεις του ρουμάνου Προέδρου κ. Μπασέσκου. Τα παραπάνω αποτελούν θέσεις που έχουμε επανειλημμένα κάνει γνωστές τόσο στο εσωτερικό, όσο και σε διεθνή όργανα όπως το Συμβούλιο της Ευρώπης.
Δηλαδή, ποιο ακριβώς μήνυμα έχετε αποστείλει στο εξωτερικό σχετικά με τη δράση της προπαγάνδας που στόχο έχει τους Βλάχους;
- Το μήνυμα είναι σαφές. Η βλαχόφωνη ρωμιοσύνη εντός και εκτός Ελλάδος δεν είναι… περιπλανώμενος θίασος, ούτε καραβάνι εν κινήσει, ούτε έθνος χωρίς πατρίδα, όπως ισχυρίζονται οι «μακεδονοαρμάνοι». Επίσης, η βλαχόφωνη ρωμιοσύνη ουδέποτε αποτέλεσε τμήμα της διασποράς του ρουμανικού έθνους, γεγονός που δεν επιδέχεται καμία ιστορική αμφισβήτηση. Οι αρμάνοι έχουν πατρίδα, έχουν τόπο καταγωγής και σημείο ιστορικής αναφοράς, που δεν είναι άλλα από τη μακραίωνη ρωμιοσύνη και τα χώματά της.
Είμαστε διαχρονικά απέναντι σε κάθε αυτόκλητο δήθεν… προστάτη των δικαιωμάτων μας ή δήθεν θεωρητικό μιας έξωθεν προσπάθειας ενός ανυπόστατου ετεροπροσδιορισμού του βλαχόφωνου ελληνισμού και της διασποράς του.
Παρόλα αυτά, θα επιμείνω. Η προπαγάνδα των Ρουμάνων στη Βόρεια Ήπειρο, καλά κρατεί, υπονομεύοντας έτσι ιστορικές εστίες του βλαχόφωνου ελληνισμού.
- Οφείλουμε να δώσουμε στα γεγονότα την πραγματική τους διάσταση. Τα ερείσματα της ρουμάνικης προπαγάνδας στο βλαχόφωνο στοιχείο ήταν πάντοτε περιορισμένα, γεγονός που αναδεικνύει την προσήλωση των βλαχόφωνων στον Ελληνισμό. Η διαπίστωση αυτή επιβεβαιώνεται εξάλλου ιστορικά. Η προπαγάνδα παρά την όποια κατά καιρούς έντασή της δεν πέτυχε ποτέ μόνιμα και ουσιαστικά αποτελέσματα. Τα όποια δε αποτελέσματά της επιτυγχάνονταν κυρίως χάρη στη δράση περιθωριακών και τυχοδιωκτικών ατόμων. Σημειώνεται ότι η δράση αυτών των ατόμων ακολουθεί διαχρονικά την πορεία ενός διάττοντα αστέρα. Σε κάθε περίπτωση, «έχουν γνώση οι φύλακες»...
Ας πάμε σε κάτι άλλο. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Βλάχων έχει αναπτύξει κι άλλες δράσεις την τελευταία περίοδο. Θέλετε να μας μιλήσετε λίγο γι’ αυτές;
- Μου δίνετε την ευκαιρία να μιλήσω για τη δημιουργία της Παγκόσμιας Βλάχικης Αμφικτιονίας με έδρα το Μέτσοβο, στην καρδιά της Πίνδου, η οποία έχει αποτελέσει το σημείο αφετηρίας του βλαχόφωνου ελληνισμού και της διασποράς του. Η Παγκόσμια Βλάχικη Αμφικτιονία αποτελεί ένα τριτοβάθμιο όργανο με μέλη συλλόγους Βλάχων απ’ όλο τον κόσμο και βασικό κορμό την Π.Ο.Π.Σ.Β..
Ποιοι ακριβώς είναι οι στόχοι και η αποστολή της Παγκόσμιας Βλάχικης Αμφικτιονίας;
- Βασική επιδίωξη της Αμφικτιονίας, σύμφωνα με το καταστατικό της, είναι να φέρει εγγύτερα το σύνολο των Ελλήνων βλαχόφωνης καταγωγής της υφηλίου, δημιουργώντας μονιμότερους δεσμούς τόσο με το μητροπολιτικό κέντρο και κοιτίδα του βλαχόφωνου ελληνισμού, την Ελλάδα, όσο και με το διαχρονικό και πανανθρώπινο ελληνικό πολιτισμό. Με άλλα λόγια, η Παγκόσμια Βλάχικη Αμφικτιονία με έδρα τη χώρα μας, φιλοδοξεί να αποτελέσει «γέφυρα» φιλίας και συνεργασίας ανάμεσα στην Ελλάδα και τις λοιπές χώρες στις οποίες διαβιεί το βλαχόφωνο στοιχείο, καθώς και σημείο αναφοράς για κάθε βλαχόφωνο που θέλει να θυμάται και να τιμά τις ρίζες των προγόνων του.
Βασική ακόμη επιδίωξή μας είναι η ανάδειξη και διάσωση της αυθεντικής ελληνοβλάχικης πολιτιστικής ταυτότητας και της πλούσιας και αστείρευτης βλάχικης λαογραφίας.
Ποια είναι μέχρι τώρα η αποδοχή του εγχειρήματος αυτού από την πλευρά της βλαχόφωνης διασποράς;
- Το εγχείρημα, παρ’ ότι ακόμα βρίσκεται στα πρώτα του βήματα, έχει συναντήσει τη σθεναρή υποστήριξη της βλαχόφωνης διασποράς. Για παράδειγμα, η Ένωση Βλάχων Αλβανίας είναι μέλος της Αμφικτιονίας. Μάλιστα, ο πρόεδρός της κ. Αθανάσιος Πότση, που τυγχάνει παράλληλα αντιπρόεδρος της Ομόνοιας και του ΚΕΑΔ, είναι πρώτος αντιπρόεδρος του οργάνου. Μέλος της Αμφικτιονίας τυγχάνει επίσης ο Σύλλογος Βλάχων Κορυτσάς «Η Μάνδρα». Ομοίως, η Αμφικτιονία διαθέτει συλλόγους - μέλη στο Μοναστήρι και το Κρούσεβο της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας, στη Γερμανία, στον Καναδά, στις ΗΠΑ, στην Αυστραλία και αλλού.
Στο πλαίσιο αυτό, η Αμφικτιονία έχει ήδη προβεί, όπως ξέρετε, στη διοργάνωση εκδηλώσεων προβολής της γνήσιας και ανόθευτης ελληνοβλάχικης πολιτιστικής παράδοσης στο εξωτερικό (πΓΔΜ), ενώ αναμένεται στο άμεσο μέλλον σειρά παρόμοιων εκδηλώσεων που θα λάβουν χώρα σε Καναδά, Γερμανία και Αλβανία.
HellasOnTheWeb.Org
Σημειώσεις:
[1] Οι Βλαχέρνες (Βλαχέρναι) ήταν προάστιο της Κωνσταντινούπολης. Βυζαντινές πηγές αναφέρουν ότι στις Βλαχέρνες υπήρχε μία κρήνη και αρκετές εκκλησίες, ανάμεσα σε αυτές και της Αγίας Πουλχερίας του 5ου αιώνα, καθώς και της Θεοτόκου (Παναγία των Βλαχερνών). Αρχικά η περιοχή ήταν εκτός των πρώτων τειχών της πόλης, όμως το 627 τα Θεοδοσιανά τείχη ενσωμάτωσαν τις Βλαχέρνες στο κύριο σώμα της Κωνσταντινούπολης. Τον 11ο αιώνα ο Αυτοκράτορας Αλέξιος Α' Κομνηνός δημιούργησε το ανάκτορο των Βλαχερνών, το οποίο υπήρξε η μόνιμη κατοικία των Αυτοκρατόρων από το 1081 ως το 1453. Παρόλα αυτά το Μέγα Παλάτιο συνέχιζε να χρησιμοποιείται για επίσημες τελετές. Η αδυναμία να οχυρωθεί η εν λόγω περιοχή διαφάνηκε από την Δ' Σταυροφορία (1204), από όπου οι Σταυροφόροι διείσδυσαν στην πόλη από εκεί. Κατά την Άλωση από τους Τούρκους το 1453 τα τείχη στον τομέα των Βλαχερνών καταστράφηκαν ολοσχερώς από τους ανελέητους βομβαρδισμούς. Μετά την οθωμανική κατάκτηση, η περιοχή των Βλαχερνών περιέπεσε σε αφάνεια.
[2] Ο Φλάβιος Αναστάσιος γεννήθηκε περί το 430 στο Δυρράχιο από γονείς ταπεινής καταγωγής και είχε ένα ιδιαίτερο φυσικό χαρακτηριστικό. Οι κόρες των ματιών του είχαν διαφορετικό χρώμα, έτσι το ένα μάτι φαινόταν μαύρο ενώ το άλλο γαλανό, γι’ αυτό και τον ονόμαζαν Δίκορο. Πολύ νέος ήλθε στην Κωνσταντινούπολη και έγινε δεκτός στην υπηρεσία των ανακτόρων. Με την πάροδο του χρόνου, προήχθη σε δευτερεύουσα θέση αυλικού, αυτή του σιλεντιάριου. Απέκτησε όμως φήμη για τις διοικητικές του ικανότητες και εξασφάλισε την εύνοια της κόρης του αυτοκράτορα Λέοντα Α’, Αριάδνης. Ανάρρηση στο θρόνο Μετά το θάνατο του Ζήνωνα, η χήρα πλέον αυτοκράτειρα, Αριάδνη, προώθησε και ανέβασε στο θρόνο, στις 11 Απριλίου 491, τον εκλεκτό της αυλικό Αναστάσιο. Σαράντα μέρες μετά την αναγόρευσή του σε αυτοκράτορα, τον παντρεύτηκε, εξακολουθώντας έτσι να αναμειγνύεται στις υποθέσεις της αυτοκρατορίας. Ο Αναστάσιος πρέσβευε το δόγμα της αίρεσης του Ευτυχούς, ήταν δηλαδή μονοφυσίτης. Για το λόγο αυτό, ο Πατριάρχης Ευφήμιος προέβαλλε αντιρρήσεις για την άνοδό του στο θρόνο. Η διένεξη όμως αυτή διευθετήθηκε με την έγγραφη ομολογία πίστης του Αναστασίου στο Ορθόδοξο δόγμα.
http://www.hellasontheweb.org/index.php?option=com_content&view=article&id=13267:2013-05-15-08-53-18&catid=53:2010-04-06-12-05-52&Itemid=119
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου