Γράφει ὁ Δρ.
Χαραλάμπης Μ. Μπούσιας,
Μέγας Ὑμνογράφος τῆς τῶν Ἀλεξανδρέων Ἐκκλησίας
Μέγας Ὑμνογράφος τῆς τῶν Ἀλεξανδρέων Ἐκκλησίας
Τὸν ὄγδοο πρὸ Χριστοῦ αἰώνα, στὰ
χρόνια τοῦ Προφήτη Ἠλία, τὸ βόρειο βασίλειο τοῦ Ἰσραὴλ εἶχε ἀποστατήσει ἀπὸ τὸ
Θεό.
Δυστυχῶς μετὰ τὸ θάνατο τοῦ Σολομῶντος
ὁ λαὸς εἶχε χωρισθεῖ σὲ δύο βασίλεια, τὸ βόρειο μὲ τὶς δέκα φυλὲς καὶ τὸ νότιο
μὲ τὶς φυλὲς τοῦ Ἰούδα καὶ τοῦ Βενιαμίν.
Τὸ νότιο εἶχε πρωτεύουσα τὴν Ἱερουσαλήμ,
ἐνῶ τὸ βόρειο εἶχε πρωτεύουσα τὴ Σαμάρεια.
Δυστυχῶς, στὸ βόρειο βασίλειο οἱ
βασιλεῖς ἀκολούθησαν τὴν εἰδωλολατρία, ὅπως ὁ Ἀχαάβ.
Αὐτὸς εἶχε ἕνα μαλακό, χαλαρό χαρακτήρα,
μὲ τάση πρὸς τὴν εἰδωλολατρία, καὶ ἦταν ἄνθρωπος ποὺ ἐπηρεαζόταν ἀπὸ τὴ γυναίκα
του Ἰεζάβελ, ἡ ὁποία δὲν ἦταν Ἑβραία, ἀλλὰ...
Συροφοινίκισσα, εἰδωλολάτρισσα
φανατική.
Γρήγορα, ἐξαιτίας αὐτῆς τῆς φοβερῆς
γυναίκας, ἡ λατρεία τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ ἐξοστρακίσθηκε καὶ ἄρχισε νὰ λατρεύεται ὁ
Βάαλ καὶ ἡ αἰσχρότατη Ἀστάρτη, ἡ ὁποία ἦταν κάτι ἀντίστοιχο μὲ τὴ δική μας Ἀφροδίτη.
Σ' αὐτὴ τὴν κρίσιμη καμπὴ τῆς ἱστορίας
τοῦ Ἰσραήλ, ὁ ὁποῖος ἔζησε, ὅσο ποτὲ ἄλλοτε, τὴν ἀποστασία ἀπὸ τὸ θεῖο θέλημα
στὶς ἡμέρες αὐτοῦ τοῦ βασιλιᾶ, ἐμφανίσθηκε ὁ φλογερός καὶ ζηλωτής Προφήτης ἀπὸ
τὴ Θέσβη, ὁ Ἠλίας.
Σὰν ἀστραπὴ αἰφνίδια
παρουσιάσθηκε μπροστὰ στὸν βασιλιά, γιὰ νὰ τοῦ δώσει ἐκεῖνο τὸ φοβερὸ μήνυμα τῆς
ἐπ’ ἀόριστον ἀνομβρίας, ὡς τιμωρία ἀπὸ τὸ Θεὸ γιὰ τὴν ἀποστασία τοῦ λαοῦ, ἀλλὰ
καὶ τῆς κυβερνήσεώς του.
Γράφει ὁ Ἀδελφόθεος Ἰάκωβος: «Ἠλίας
ἄνθρωπος ἦν ὁμοιοπαθὴς ἡμῖν καὶ προσευχὴν προσηύξατο τοῦ μὴ βρέξαι, καὶ οὐκ ἔβρεξεν
ἐπὶ τῆς γῆς ἐνιαυτοὺς τρεῖς καὶ μῆνας ἕξ» (Ἰάκ. ε΄ 17).
Καὶ ὁ Θεὸς εἰσήκουσε τὴν προσευχή
τοῦ Ἠλία, γιατὶ ἦταν ἄνθρωπος καθαρὸς καὶ τῶν καθαρῶν ἀνθρώπων ὁ Θεὸς πάντοτε
δέχεται τὶς προσευχές.
«Ζῇ Κύριος ὁ Θεὸς τῶν δυνάμεων»,
(Γ΄ Βασιλ. 17, 1) λέει στὸ βασιλιὰ ὁ Προφήτης. Ὅρκίζομαι στὸ Θεὸ τὸν ζῶντα, τὸ
Θεὸ τοῦ Ἰσραήλ, ἐνώπιον τοῦ Ὁποίου στέκομαι καὶ τὸν Ὁποῖο ὑπηρετῶ, ὅτι, σ' αὐτὰ
τὰ χρόνια ποὺ θὰ ἔρθουν, οὔτε θὰ βρέξει οὔτε θὰ πέσει δροσιά.
Κι ὅλα θὰ ἐξαρτῶνται ἀπὸ τὸ στόμα
τὸ δικό μου. Ὅ,τι λέω ἐγώ, αὐτὸ θὰ γίνεται. Αὐτὰ εἶπε ὁ Προφήτης μὲ παρρησία στὸν
Ἀχαὰβ καὶ ἐξαφανίσθηκε ἀπὸ μπροστά του.
Ἐμεῖς, οἱ σημερινοὶ Ἕλληνες, ἀλλοίμονο,
βρισκόμαστε σὲ παράλληλες ἡμέρες ἀποστασίας μὲ ἐκεῖνες τῆς ἐποχῆς τοῦ βορείου Ἰσραήλ.
Εἴμαστε βυθισμένοι σὲ πνευματικὴ
νάρκη καὶ δὲν ἀκοῦμε τὰ μηνύματα τῶν καιρῶν καὶ τὶς σάλπιγγες τῆς Ἀποκαλύψεως.
Οἱ ἡμέρες μας εἶναι κρίσιμες γιὰ
τὸ λαό μας, ἀλλὰ καὶ γιὰ ὁλόκληρη τὴν οἰκουμένη.
Θὰ καταλάβουμε ἄραγε ὅτι, τόσο
προσωπικὰ ὅσο καὶ ἐθνικά, σὰν ἀνίκανοι καπεταναῖοι ρίχνουμε τὸ καράβι τοῦ ἑαυτοῦ
μας καὶ τοῦ ἔθνους μας στὰ βράχια, ὥστε νὰ συνέλθουμε καὶ νὰ ἀλλάξουμε πορεία
πλεύσεως;
Ἡ μετάνοια θὰ μᾶς ὁδηγήσει στὴ
σωτηρία. Τὰ μηνύματα τοῦ Εὐαγγελίου, τῶν Γραφῶν καὶ τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας
μας εἶναι ἴδια μὲ τὰ μηνύματα τοῦ Προφήτη Ἠλία πρὸς τὸ βασιλιὰ καὶ τὸ λαὸ τοῦ
βόρειου Ἰσραήλ.
Ἂς εὐχηθοῦμε νὰ βοηθήσει ὁ Θεός,
νὰ μᾶς ἐλεήσει, νὰ μὴ νοιώσουμε, ὅ,τι ἔνοιωσαν οἱ Ἰσραηλίτισσες ἐκεῖνες, πρὸς τὶς
ὁποῖες ἔλεγε προφητεύοντας ὁ Ἡσαΐας: «Κυρίες μου... φορᾶτε τὰ φουστάνια σας τὰ ὡραῖα
μὲ τὶς ζῶνες τὶς χρυσὲς καὶ τὰ χρυσοκεντημένα καὶ μεταξωτά σας ροῦχα, καὶ τὰ ἀρώματά
σας... Σχοινὶ θὰ μπεῖ στὴ μέση σας καὶ θὰ συρθεῖτε ξυπόλυτες στὴ γῆ τῆς αἰχμαλωσίας.
Ἡ εὐωδία τῶν ἀρωμάτων σας θὰ γίνει σκόνη.
Τὸ κεφάλι σας θὰ γυμνωθεῖ ἀπὸ τὰ
χρυσάφια καὶ ἀντὶ γιὰ πανάκριβα ροῦχα θὰ ἐπιτρέψει ὁ Θεὸς γιὰ τὶς ἁμαρτίες σας
νὰ φορᾶτε σάκκους» (Ἡσ. 3, 24).
Ἂν δὲν κάνουμε τοὺς συσχετισμούς
μας, δὲν συνέλθουμε, δὲν μετανοιώσουμε, θὰ ἔλθουν οἱ συνέπειες καὶ τότε, ἀργὰ
βέβαια, ἴσως συνετισθοῦμε.
Ὁ Θεός μας, ὁ «πανταχοῦ παρών»
προστάτευσε σὲ δύσκολες ἡμέρες, σὲ ἡμέρες φθόνου καὶ κατατρεγμοῦ, τὸν Προφήτη Ἠλία.
Τὸν προστάτευσε ἀπὸ τὸν μέχρι θανάτου φθόνο τῆς Ἰεζάβελ.
Τὸν παρότρυνε νὰ φύγει μακριὰ καὶ
νὰ κρυφθεῖ, γιὰ νὰ σωθεῖ λέγοντάς Του: «Πορεύου κατὰ ἀνατολὰς καὶ κρύβηθι ἐν τῷ
χειμάῤῥῳ Χοῤῥάθ, τοῦ ἐπὶ προσώπου Ἰορδάνου, καὶ ἔσται ἐκ τοῦ χειμάῤῥου πίεσαι ὕδωρ
καὶ τοῖς κόραξιν ἐντελοῦμαι διατρέφειν σε» (Γ΄ Βασ. 17, 3-4).
Πήγαινε, τοῦ εἶπε, νὰ κρυφθεῖς καὶ
ἐγὼ θὰ σὲ διαθρέψω. Τὰ λόγια αὐτὰ τοῦ Θεοῦ εἶναι λόγια παμμέγιστης σημασίας.
«Κρύβηθι», κρύψου! Αὐτὸ τὸ
«κρύβηθι» εἶναι ἕνας σπουδαῖος λόγος γιὰ ὅλους μας καὶ φυσικὰ γιὰ τὸ ἔθνος μας
στὶς δύσκολες ἡμέρες ποὺ διανύει. Τὰ ἴδια λόγια τοῦ Θεοῦ μας τὰ ἔχουμε ἀκούσει ἀπὸ
τὸ στόμα τοῦ Προφήτη:
- Λαέ μου, «εἴσελθε εἰς τὰ ταμιεῖα
σου, ἀπόκλεισον τὴν θύραν σου, ἀποκρύβηθι μικρόν, ὅσον ὅσον, ἕως ἂν παρέλθῃ ἡ ὀργὴ
Κυρίου» (Ἡσ. κστ΄ 20). Λαέ μου, περπάτα, μπὲς μέσα στὰ ἐσώτερα δωμάτια τῆς
καρδιᾶς σου, κλεῖσε τὴν πόρτα σου, κρύψου γιὰ λίγο, «ὅσον ὅσον», ἕως ὅτου
περάσει ἡ ὀργὴ τοῦ Κυρίου.
Γιὰ νὰ κρυφτοῦμε, ὅμως, πρέπει νὰ
φύγουμε· νὰ φύγουμε ἀπὸ τὸν ἐσφαλμένο δρόμο, τὸ δρόμο τῆς ἀπωλείας, στὸν ὁποῖο,
δυστυχῶς, βαδίζουμε. Χρειάζεται φυγή!
Ἂς θυμηθοῦμε ὅτι γιὰ νὰ σώσει ὁ Ἰωσὴφ
τὸ βρέφος Χριστό, ἔλαβε ἐντολὴ ἀπὸ τὸ Θεὸ νὰ φύγει στὴν Αἴγυπτο.
Γιὰ νὰ σωθεῖ ἡ οἰκογένεια τοῦ Λὼτ
ἀπὸ τὴν ἁμαρτία τῶν Σοδόμων, ἔλαβε ἐντολὴ νὰ φύγει, χωρὶς μάλιστα νὰ κοιτάξει
πίσω, δηλαδὴ χωρὶς νὰ μολυνθεῖ μὲ φιλήδονες ἐνθυμήσεις, ποὺ προκαλοῦν πειρασμοὺς
καὶ ἀναπόφευκτα πτώσεις.
Γιὰ νὰ ἀποφύγει τοὺς πειρασμοὺς τῆς
σάρκας τέλος ὁ Ὅσιος Μαρτινιανός, ἔφυγε μακριὰ ἀπὸ τὸ σπήλαιό του ἀναφωνώντας τὸ
σοφότατο: «Μαρτινιανέ, φεῦγε καὶ σῴζου».
Ἡ μετάνοιά μας, λοιπόν, καὶ ἡ φυγὴ
ἀπὸ τὸ κατεστημένο θὰ μᾶς φέρει τὴν εὐλογία τοῦ Θεοῦ, θὰ ἑλκύσει γύρω μας τὸ ἔλεος
Του, ἀφοῦ θὰ κρυφθοῦμε σὰν τὰ μετανοιωμένα παιδιὰ στὴν ἀγκαλιά Του, καὶ θὰ
σώσουμε, ἔτσι, τὴν πατρίδα μας καὶ φυσικὰ τοὺς ἑαυτούς μας.
Αὐτὴ τὴ σωτήρια φυγὴ ἀκολούθησε
καὶ ὁ πατὴρ Ἰάκωβος Βαλαδῆμος.
Αὐτὸς μιμούμενος τὸν Προφήτη Ἠλία
ἔφυγε τὴν ὀργὴ τῶν Ἀλβανῶν, ποὺ θέλησαν νὰ τὸν σκοτώσουν γιὰ τὴν ἱεραποστολική
του δράση στὰ μέρη τοῦ Βοδίνου τοῦ Ἀργυροκάστρου, ἔφθασε στὰ Ζαγοροχώρια καὶ βρῆκε
καταφύγιο στὸ παλιὸ Μοναστηράκι πάνω ἀπὸ τὴ γραφικὴ Βίτσα.
Αὐτὸ ἦταν ἀφιερωμένο στὸν Προφήτη
τῆς φυγῆς καὶ τῆς ἱεραποστολικῆς δράσεως, στοῦ ὁποίου ἀκολουθοῦσε τὰ ἴχνη, καὶ
στὴν προστασία τοῦ ὁποίου μετὰ τὸ Θεό μας κατέφευγε ὁ μακάριος Ἰάκωβος.
Σὲ αὐτὸ κλεισμένος πέτυχε τῆς
θεώσεως καὶ ὁδήγησε πρὸς αὐτὴν πλῆθος Ἠπειρωτῶν μεταξὺ τῶν ὀποίων καὶ τὸν
σύγχρονο Ἅγιο τῆς Ἐκκλησίας μας ποὺ μεγάλωσε στὴν Κόνιτσα, τὸν Ὅσιο Παΐσιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου