Άρθρο του Roberto de Mattei
Υπάρχει πραγματικά ένας πόλεμος εναντίον της οικογένειας, προσεκτικά σχεδιασμένος όπως γράψαμε στο “Corrispondenza Romana” ( https://www.corrispondenzaromana.it/le-guerre-che-insanguinano-il-mondo/ );
Για όσους έχουν αμφιβολίες ως προς αυτό, μια ξεκάθαρη και ακριβής επιβεβαίωση μας ήρθε τις τελευταίες ημέρες από το «MicroMega», ένα περιοδικό που διευθύνει ο Paolo Flores d'Arcais, το οποίο από το 1988 αποτελεί ιδεολογικό σημείο αναφοράς για την ιταλική αριστερά.
Το όνομα «MicroMega» προέρχεται από μια φιλοσοφική ιστορία με το ίδιο όνομα (από ένα ομώνυμο φιλοσοφικό διήγημα), του Βολταίρου (1752), και αυτό είναι ήδη ένα πρόγραμμα.
Λοιπόν, το «MicroMega» αφιερώνει ένα μονογραφικό τεύχος (4/2024), το τελευταίο, σε αυτό ακριβώς το θέμα: Ενάντια στην οικογένεια. Κριτική ενός (αντι)κοινωνικού θεσμού.
Ο τίτλος του αφιερώματος έρχεται ήδη σε ευθεία αντίθεση με την έννοια της οικογένειας που έχει η κλασική σκέψη και το Magisterium (η Διδασκαλία) της Καθολικής Εκκλησίας: η οικογένεια είναι ένας θεσμός του φυσικού δικαίου που αποτελεί το πρώτο κύτταρο της κοινωνίας, η οποία γεννιέται από την οικογένεια και επεκτείνεται από αυτήν.
Το editorial (κύριο άρθρο) του «MicroMega» εξηγεί ότι το ειδικό τεύχος του περιοδικού «θέτει τον φιλόδοξο στόχο της διάλυσης της μυθολογίας γύρω από την οικογένεια, αποκαλύπτοντας τις πιο ολέθριες πτυχές της και αμφισβητώντας τη διεκδικούμενη κεντρική της θέση στη ζωή μιας ελεύθερης, ανοιχτής και δημοκρατικής κοινωνίας που θέτει ως στόχο της τη χειραφέτηση των ατόμων» (...) «Η πρώτη και πιο άμεση "σκοτεινή πλευρά" της οικογένειας είναι το γεγονός ότι, μακριά από το να είναι πάντα καταφύγιο και άνευ όρων αγάπη, παίρνει συχνά τη μορφή τού πρώτου θεάτρου βίας, καταπίεσης και ελέγχου (...) η οικογένεια είναι το πρώτο μέρος όπου τα παιδιά μαθαίνουν ιεραρχίες και τους άκαμπτους ρόλους των φύλων, εισάγουν τη συμμόρφωση και υφίστανται την καταστολή της ατομικότητάς τους» (σελ. 3).
Το «MicroMega», πιθανότατα γραμμένο από τον Flores d'Arcais, συνεχίζει στο editorial του: «Η οικογένεια όχι μόνο καταπιέζει μέσα της, έχει επίσης μια δυνητικά αποσυνθετική επίδραση στη δημόσια σφαίρα. Σε μια κοινωνία όπου το ιδιωτικό είναι ιερό, η συλλογική και δημόσια διάσταση διαβρώνεται συνεχώς» (σελ. 4).
Η οικογένεια είναι «ένας μηχανισμός που δεν κάνει τίποτα άλλο από το να εδραιώνει ένα σύστημα δομικών αδικιών, εμποδίζοντας την κοινωνική κινητικότητα και την επίτευξη πραγματικής ισότητας» (σελ. 4).
Βρισκόμαστε στο 2024, αλλά οι θέσεις του «MicroMega» είναι παλιά απόβλητα της ιταλικής και ευρωπαϊκής αριστεράς. Αρκεί να θυμηθούμε ότι ένα από τα βασικά κείμενα της Επανάστασης του 1968 είχε τον τίτλο "Ο θάνατος της οικογένειας" (μτφ. Einaudi, Τορίνο 1973). Συγγραφέας ήταν ο θεωρητικός της αντιψυχιατρικής David Cooper (1931-1986), ο οποίος σε αυτό το κείμενο υποστηρίζει ότι η οικογένεια πρέπει να καταστραφεί γιατί είναι ένας παθολογικός θεσμός, η μητέρα όλων των κοινωνικών καταστολών/καταπιέσεων.
Αλλά το «MicroMega» προχωρά παραπέρα.
Μεταξύ εκείνων που συνεργάστηκαν για τον φάκελο είναι ο Telmo Pievani, ένας από τους πρωταθλητές του ιταλικού εξελικτισμού, ο οποίος αρνείται την ύπαρξη «φυσικής οικογένειας» (σ. 6-15), δεδομένου - γράφει - ότι «οι τέσσερις στενότεροι συγγενείς μας, δηλ. οι χιμπατζήδες, οι μπονόμπο, οι γορίλες και οι ουρακοτάγκοι, δεν γνωρίζουν ούτε ένα μοντέλο φυσικής οικογένειας» (σελ. 7) και μας διδάσκουν ότι «δεν υπάρχει καμία βάση στο να χαρακτηρίζουμε σεξουαλικές συμπεριφορές που δεν είναι δικές μας ως «ενάντια στη φύση» (σελ. 8).
Η ομοφυλοφιλία, για παράδειγμα, «είναι μια πολύ διαδεδομένη και ποικιλόμορφη συμπεριφορά στα ζώα», όχι μόνο στα πρωτεύοντα, αλλά και στα δελφίνια, τα πρόβατα, τους πιγκουίνους, ακόμη και τις κατσαρίδες και τους φρύνους. «Η συναναστροφή μεταξύ αρσενικών φρύνων είναι γνωστή και ίσως οφείλεται στην κακή διάκριση μεταξύ του ενός φύλου και του άλλου» (σελ. 13).
Η σύγχυση των ιδεών είναι υπέρτατη. Όταν η πολυετής φιλοσοφία μιλά για φυσικό νόμο, δεν αναφέρεται σε αυτό που υπάρχει στη φύση, αλλά σε αυτό που συμμορφώνεται με την ανθρώπινη φύση. Ενώ τα ζώα τείνουν προς τον στόχο τους και τον φτάνουν μέσω του ενστίκτου, ο άνθρωπος, παρόλο που έχει κοινό ένστικτο με τα ζώα, σε αντίθεση με αυτά είναι προικισμένος με έναν λόγο που τον οδηγεί στον τελικό του στόχο/σκοπό· ένα τέλος που δεν είναι έμφυτο στη φύση, αλλά την υπερβαίνει.